شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوکان

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید

تاریخچه حوزه سلامت شهرستان بوکان

طبق اطلاعات کسب شده اولین درمانگاه شهری در سال 1324 در بوکان و اولین درمانگاه روستایی در سال 1352 در روستای تیکانتپه تأسیس شده است و در سال 1354 در روستاهای قره موسی لو(سیمینه)، رحیم خان و جوانمرد درمانگاه راه اندازی می شود. بیمارستـان بوکان با دو بـخش فعـال در بهمن ماه سال 1351 افتتاح گردید.

پس از پیروزی انقلاب شکوهـمند اسلامی  به مرور زمــان حوزه سلامت بوکان گستـرش پیدا کرد و در سال 1364 تا 1365 مراکز شماره 4 شهری فعلی(اسلام آباد)، شماره 6 (مستقر در بیمارستان قدیم) و مرکزامیرآباد راه اندازی می شود و همزمان در سال 1364 طرح کشوری شبکه های بهداشت و درمان شهرستان اجرا می گردد که آغازی برای ایجاد خانه بهداشت در روستاهای بوکان بوده است که خانه های بهداشت روستاهای یکشوه، حاجی لک، قره کند، برده زرد، ناچیت و انبار در سالهای 63 و 64 راه اندازی شدند. بیمارستان نیز در همان فضای موجود ضمن افزایش تجهیزات و امکانات، در بعد نیروی انسانی نیز اعم از نیروی تخصصی و پشتیبانی توسعه چشمگیری پیدا کرد.

در سال 1377 با افتتاح ساختمان 96 تختخوابی ، بیمارستان توسعه چشمگیـری یافت. در این مدت با توجـه به رشد بی‌رویه جمعیت و نیاز منطقـه بخش هـای گوناگـونی اضافه شـده است. ایجاد بخشهای دیالیـز سونوگرافی، رادیولوژی،CCU  وICU و... گسترش آنها و جذب پزشکان متخصص در رشته‌های مختلف از جمله اقدامات اساسی برای رفع نیاز منطقه و بیماران بوده است.

همچنین در بهار سال 1388 کلنگ ارتقای بیمارستان بوکان از 96 به 200 تختخوابی که جزو مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری وقت (دکتر محمود احمدی نژاد) به بوکان بود با اعتبار 28 میلیارد ریال به زمین زده شد تا بتواند جوابگوی نیاز منطقه باشد و هم اکنون دارای 98 درصد پیشرفت فیزیکی می باشد.

هم اکنون بیمارستان شهید دکتر قلی پور بوکان با 9 بخش تخصصی شامل اورژانس، دیالیز، جراحی زنان، جراحی مردان، داخلی زنان، جراحی 3، کودکان، نوزادان، زایمان،ICU  ، CCU و همچنین بخشهای پاراکلینیکی شامل CT SCAN، MRI، ماموگرافی، رادیولوژی، آزمایشگاه، سونوگرافی، درمانگاه تخصصی، فیزیوتراپی، و ... که همگی آنها دارای تجهیزات مناسب و به روز هستند و میلیاردها تومان برای تهیه و نصب آنها هزینه شده و 40 پزشک متخصص از جمله مراکز درمانی مجهز در منطقه به شمار می‌آید و علاوه بر سـرویس‌دهـی به همشهریان بوکانی به مردم شهرهای همجوار نیز خدمات‌دهی می‌نماید و در ارزشیابی سالیانه همواره جزو بیمارستانهای درجه یک بوده است.

در سال 1386 مقدمات احداث ساختمان دیالیز بوکان در محوطه بیمارستان شهید دکتر قلی پور با توجه به وجود 60 نفر بیمار دیالیزی و پاسخگو نبودن امکانات و فضای فیزیکی قبلی، فراهم شد و با تشکیل هیأت امنای احداث ساختمان بیماران دیالیزی بوکان از بین معتمدین سطح شهر نسبت به جمع آوری کمکهای مردمی اقدام شد که مبلغ700 میلیون ریال از محل کمکهای  خیرین و 7 هزار و 500 میلیون ریال از طرف منابع دولتی برای آن جذب و هزینه شده است و هم اکنون با 13 تخت فعال می‌باشد.

هم اکنون این شهرستان در حوزه بهداشت طبق چارت گسترش دارای یک ستاد مرکز بهداشت، 16 مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، 63 واحد خانه بهداشت، 8 پایگاه سلامت جامعه شهری، یک واحد آزمایشگاه و یک مرکز آموزش بهورزی می باشد.

همچنین طرح توسعه اورژانس در آذر ماه سال 1391 با حضور استاندار وقت با 740 مترمربع و اعتباری بالغ بر 3 میلیارد و 500 میلیون ریال مورد بهره برداری قرار گرفت.

همه این پیشرفتها نشان از توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی به مناطق و ارتقای ارائه خدمات می باشد که امیدواریم در سایه الطاف الهی بتوانیم در آینده گامهای بلندتری برداشته تا به نقطه مطلوب برسیم.

                                                          روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوکان

لیست اخبار صفحه :1
    تنظیمات قالب