شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوکان

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
  • 1403/05/06 - 09:41
  • - تعداد بازدید: 10
  • - تعداد بازدیدکننده: 9
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZFT8
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بوکان

سخنرانی سرپرست مرکز بهداشت بوکان در خطبه های پیش از نماز جمعه شهرستان در خصوص بیماری تب دنگی و پشه آئدس

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان امروز ۵ مرداد ماه ۱۴۰۳؛ دکتر سوران ایوبی سرپرست مرکز بهداشت شهرستان بوکان با حضور در مراسم سیاسی عبادی این هفته به ایراد سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه در خصوص بیماری تب دنگی و پشه آئدس پرداخت.

سرپرست مرکز بهداشت با اشاره به اهمیت و دغدغه موجود در خصوص علایم و راههای انتقال این بیماری و لزوم دسترسی همشهریان گرامی به آخرین اطلاعات موثق در خصوص وضعیت این بیماری اظهار داشت: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه آئدس آلوده که منبع انتقال بیماری است انسان را مبتلا می‌کند، این پشه برخلاف پشه خانگی در طول روز به خصوص اوایل صبح و نزدیک غروب قبل از تاریک شدن هوا، اقدام به گزش می کند. اندازه آن ۴ تا ۷ میلی متر بوده و دارای رنگ سیاه با خطوط سفید می باشد و در طول ۲ هفته عمر خود تا ۵۰۰ متر می تواند پرواز کند. این پشه برای اولین بار در ایران در سال ۱۳۹۸ شناسایی و تاکنون در ۴۰ شهر مشاهده شده است.

دکتر ایوبی خاطر نشان کرد که: آب‌های راکد حتی در حد یک قاشق غذاخوری، ماندآب ها، زیرگلدانی‌هایی که آب در آن‌ها جمع می شود، آب کولر، ظرف آب حیوانات خانگی، ظروف و لیوان های یکبار مصرف دور انداخته شده، لاستیک‌های مستعمل، گیاه لاکی بامبو و ... محل تولید مثل انواع پشه‌ها، از جمله آئدس هستند.

وی گفت: ۸۰ درصد افرادی که به تب دنگی مبتلا می‌شوند بدون علامت بوده یا علائم خفیفی دارند اما ۵ درصد مبتلایان دچار تشدید علایم می شوند و معمولاً بیماری ۲ تا ۷ روز پس از گزش پشه آلوده بروز پیدا می‌کند و علائمی مانند تب بالا، سردرد، درد پشت چشم، دردهای عضلانی و مفاصل، حالت تهوع، استفراغ، تورم غدد، بروز کهیر، خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن را ممکن است از خود نشان دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این بیماری جز در موارد نادر، انتقال انسان به انسان ندارد و فقط از طریق گزش پشه آئدس به انسان منتقل می شود افزود: این بیماری از صدها سال قبل در برخی کشورها وجود داشته، اما در دهه های اخیر به دلایلی منجمله تغییرات آب و هوایی و افزایش مسافرت ها و گسترش تجارت بین الملل و... بیش از پیش انتشار پیدا کرده است و طبق آخرین آمار ۱۵۰ مورد ابتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده که حدود ۱۳۰ نفر سابقه مسافرت به خارج از کشور مخصوصاً کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس داشته اند و تا این لحظه در استان و استانهای همجوار مورد بیماری دیده نشده است.

تشخیص این بیماری از طریق آزمایش مقدور است اما هنوز واکسن مؤثر یا داروی اختصاصی برای آن وجود ندارد و استفاده از لباس‌های آستین بلند و دارای رنگ روشن، توری برای پنجره و درب و اسپری های دور کننده حشرات، از راه‌های کاهش احتمال گزش پشه هستند.

وی مهمترین اقدامات برای پیشگیری و کنترل بیماری و جلوگیری از همه گیری آئدس را بهسازی محیط و آگاهی بخشی افراد و آموزش مردمی در خصوص ویژگی های این پشه دانست و گفت: در حال حاضر افرادی که دچار علائم مذکور بوده و سابقه مسافرت به مناطق آلوده به این بیماری را دارند، مشکوک تلقی شده و نیاز به ارزیابی تشخیصی از لحاظ تب دنگی خواهند داشت.

وی در پایان گفت: افزایش آمادگی ها برای پیشگیری از تکثیر پشه و بروز بیماری بایستی با همراهی مردم و همکاری ارگان ها مورد توجه قرار گیرد تا شاهد طغیان بیماری نباشیم.

 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 8190
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

تنظیمات قالب